Si bien no hay nada confirmado, FCA Argentina quiere producir el sedán Aegea (o Ægea) en la planta de Córdoba. Usa la misma plataforma del Jeep Renegade y mide 4,5 metros.
Si bien nada de lo que vamos a poner en esta nota está ni remotamente confirmado-básicamente porque no está definido por la propia FCA-, podemos adelantar que el sedán presentado ayer en Turquía y que fue bautizado con el vocálico nombre de Ægea es el modelo que Fiat desea para su planta de Córdoba. En esta nota adelantábamos que la automotriz buscaba un sedán de mayor valor de cambio, basado en una plataforma global y que sea monolocado, es decir, que se produzca únicamente en Ferreyra.
Bueno, si tiene cuatro patas, bigotes y dice miau, debe ser un gato. Ayer FCA presentó este nuevo sedán (que nosotros lo escribiremos como Aegea) destinado principalmente a los mercados emergentes como el Mercosur, basado en la nueva plataforma global B-Wide de la marca, la misma que utiliza el Jeep Renegade y los 500X y 500L. Se trata de un auto pensado y diseñado como un sedán y no como el Línea, que básicamente era un Punto alargado y con un tercer volumen. El diseño es mucho más armónico y recuerda un poco al C4 Lounge argentino.
Por ahora el Aegea (toma el nombre de una ciudad portuaria turca) se producirá únicamente en la planta de Tofaş, en Turquía, pero FCA ya adelantó que la idea es venderlo en al menos 50 países. Para Europa será un sedán económico y espacioso, pero en mercados como el Mercosur se puede posicionar tranquilamente como un tricuerpo del segmento C para competir con Focus, Corolla, C4 Lounge y 408, entre otros. Es decir, más arriba que el Línea actual.
Esto es ni más ni menos lo que FCA Argentina busca para su planta de Córdoba, ya que es el modelo de negocios que más conviene actualmente en el país, sacando las pickups del segmento D. Es decir, productos de mayor valor de cambio en las relaciones con Brasil, que no tengan precios tan susceptibles a los constantes cambios en las monedas de los dos países. Este tipo de sedanes se vende muy bien en el mercado interno (salvo el Fluence) y deja buena ganancia para compensar importaciones, algo que no ocurre con los modelos actuales de Fiat (Palio y Siena), que por otro lado seguirán produciéndose.
Pero, como decíamos al principio, de lo que quiere FCA Argentina a lo que finalmente vaya ocurrir hay todavía muchos obstáculos, más allá que Marchionne ya adelantó que están estudiando inversiones para Córdoba. El principal desafío es competir con modernísima planta que FCA acaba de inaugurar en el norte de Brasil y que ya produce otro vehículo que utiliza la misma plataforma, el Renegade.
Esta planta de Pernambuco cuenta con varias ventajas competitivas respecto a Ferreyra y es casi un hecho que fabricará el nuevo crossover que tiene en carpeta la automotriz. En parte, la decisión de que el Aegea llegue o no a Córdoba depende de cómo le vaya al Renegade, vehículo en el que FCA tiene enormes expectativas de ventas. Si el Jeep y el nuevo crossover mantienen bien ocupada a la millonaria planta de Pernambuco, las chances del Aegea en Ferreyra crecen.
También hay un plan B: se sabe que el nuevo modelo también tendrá un hermano menor, un hatchback que en cierta medida reemplazará al Bravo. Si el sedán no llega a Córdoba, es posible que el cinco puertas sí o que inclusive se hagan los dos acá. El plazo máximo que se impuso Sergio Marchionne para anunciar la inversión en Córdoba es de 20 meses y ya están contando.
Aegea
El Aegea o Ægea es un sedán del segmento C que mide cuatro metros y medio de largo y 1,78 metros de ancho, con un baúl de 510 litros y una distancia entre ejes de 2,64 metros. El diseño está muy en línea con las directrices actuales, por lo que se ve bien pero tampoco impacta. Sin dudas su vista más favorable es la frontal, con una parrilla inspirada en Viaggio (o Dart). Tanto el lateral como la parte de atrás nos recuerdan al C4 Lounge o su hermano europeo, el C-Elysee.
El habitáculo toma prestadas piezas de otros modelos pero logra identidad propia, con preponderancia de la pantalla táctil del sistema Uconnect. Respecto a los motores, FCA adelantó que al menos en Turquía se producirá con variantes diésel y nafteras, estas últimas con potencias que van desde los 95 a los 120 caballos, lo que nos hace pensar en los 1.4 atmosféricos y T-Jet. También informa que habrá cajas manuales y automáticas, aunque no especifica cuáles.
El Aegea empezará a producirse en noviembre en Turquía para todo el mercado conocido como EMEA, es decir, Europa, Oriente Medio y África.
Seguinos en Facebook o Twitter.
Para recibir más novedades de este tema te podés suscribir por mail a nuestro boletín.
Galería de fotos
[flickr_set id="72157650872566344"]
Video
Comunicado de prensa
Istanbul Motor Show: world première of the Fiat Ægea project
Conceived from the outset as a three box sedan, it combines harmony and stylistic balance with a highly efficient use of space.
Italian style and «made in Fiat» technology for a global vehicle, designed in Italy by the FCA Style Centre, developed together with Tofaş R&D in Turkey, and manufactured in the Tofaş plant in Bursa, one of the most innovative industrial sites in the world as proven by its Gold Medal awarded by World Class Manufacturing.
Hence the name of the project – Fiat Ægea – pays tribute to Turkey, which has always played a strategic role for Fiat Chrysler Automobiles and represents a symbolic bridge between East and West.
On sale from November in Turkey, it will gradually reach over 40 countries of the EMEA region.
A global model for a global brand: Fiat presents its new Compact Sedan, designed in Italy at the FCA Style Centre, developed in Turkey together with Tofaş R&D and manufactured in the Bursa plant to be sold in over 40 countries of the EMEA area. Hence the name of the project – Fiat Ægea – which pays tribute to Turkey which has always played a strategic role for Fiat Chrysler Automobiles and represents a symbolic bridge between East and West.
For its début, the brand has chosen the Istanbul Motor Show, thus reiterating the importance the Turkish market holds within FCA strategies and sealing the equal share joint venture first begun in 1968 between what was then the Fiat Group and Koç Holding.
It stands to reason that FCA should assign a primary role to this model with which it aims to increase its presence in the EMEA region, as well as reinforcing its unrivalled leadership in the Compact Sedan segment in Turkey, thanks to its excellent interior roominess and load capacity, a very complete range and a style that allows no compromises.
The new Fiat model comes into the world as a unique combination of comfort, efficiency and technology. With the added touch of the exclusive Italian design that delivers a quality project with the proportions of a pure and powerful sedan.
The car will be produced in Turkey in the Tofaş plant in Bursa – one of the best industrial automotive sites in the world as proven by the awarding of the Gold Medal according to the assessment of World Class Manufacturing – and sold at first in Turkey, from next November, and then gradually in the other countries of the EMEA region.
Italian style
Designed in Italy at the FCA Style Centre and developed together with Tofaş R&D, one of FCA’s largest research and development centres, the Fiat Ægea project was conceived from the outset as a completely new three volume sedan, created by a team of over 2000 people, who worked on the project during its three year development period.
Often Sedan vehicles are a spin off of the hatchback with a third volume added, which can lead to overall shapes that are not always coherent. The new Fiat car, on the other hand, was «Born to be a Sedan» and therefore features a design project that integrates the various sections by means of natural flowing lines which create a real, uncompromised, vigorous compact sedan.
Seen from the side, a distinctive line runs from the headlights to the rear light clusters and the glazing creates a dynamic appearance conferring an idea of airiness and ample access spaces for driver and passengers. Exclusive Italian style is finely expressed in the rear where the harmoniously proportioned third box hosts bright light cluster surrounds. The front end is characterised by a captivatingly shapely bonnet with central ribbing stretching up to the roof to create a continuous line. Similarly, the grille is a single element with the light clusters. Intercalated chrome-effect accents which form an original, unmistakable graphic pattern on which the Fiat logo is proudly sported.
Top in class liveability and load capacity
A perfect marriage of beauty and function, the new Fiat Ægea project knowingly brings together great load capacity and compact dimensions of a sedan 4 and half metres long, 178 centimetres wide and 148 cm high with a wheelbase of 264 cm that heightens its excellent interior space. All this is confirmed by the very appreciable size of the passenger compartment, large enough to seat 5 well built passengers comfortably with a load capacity of over 510 litres.
Reliable and fuel-efficient engines
The new Fiat car offers a wide range of power units, all reliable, high performing and economical in terms of fuel consumption and emissions – two Multijet II turbodiesel engines and two petrol ones, with manual or automatic transmission – with power ratings of between 95 and 120 HP. It is also worth noting that the diesel engines are particularly fuel-efficient: less than 4 litres of diesel fuel for 100 km, comparable to that of a city car like Fiat Panda.
Uconnect TM: state-of-the-art technology
In the true Fiat style, the new sedan is provided with a number of ingenious solutions that improve the life of both the driver and the passengers. The proof of this lies in the many standard features and the availability of the Uconnect TM system equipped with a 5″ colour touch screen, a hands-free Bluetooth system, audio streaming, text reader and voice recognition, AUX and USB ports with iPod integration, steering wheel controls and, on request, a rear parking camera and TomTom sat nav.
Tofaş, a world famous manufacturing centre
The new Fiat Compact Sedan will see the light at the Bursa site where for the past half century Fiat has been building its cars and commercial Fiat Professional vehicles. Stretching over a surface area of 934,000 square metres and with an annual production capacity of 400,000 units, the plant currently produces vehicles for the Turkish market and large volume Fiat models for export: these include the Linea, the Qubo, the New Doblò, the Fiorino and the Doblò Cargo.
The Tofaş company employs as many as 6,500 staff, has about 2,000 supplier companies and a distribution network that boasts about 120 sales outlets and 140 service centres in Turkey. A paragon of excellence therefore, that is currently the sixth largest company in the country and one of the first three companies in Turkey in terms of its investments in research and development, besides being one of the market leaders with an 11.6% share of the car and commercial vehicle market.
Turin 21 May 2015